Oral Medicine

4 juli 2017 - Jakarta, Indonesië

Nog maar twee weken te gaan en onze exchange zit er op! De Lebaran Holiday hebben we gisteren afgesloten met een knaller. Na het slechte begin van de vakantie hadden we een tweetal dagen nodig om te herstellen. Ons uitje naar Bandung, die we gepland hadden staan van vrijdagochtend t/m maandagmiddag, hebben we dus met één dag ingekort.

Zaterdagochtend zijn we dan alsnog op de trein gestapt naar Bandung. Hier werden we enthousiast opgewacht door Bella en haar zusje Evi. Na een stevige knuffel namen ze ons mee naar het beste soto-restaurant (soep) in de stad. Met een volle buik hebben we vervolgens de toerist uitgehangen in Bandung. We hebben het saté-gebouw bezocht (hier zit de regering in) en zijn we naar verschillende goede shopjes en terrasjes geweest. 's Avonds hebben we eten (kikker!!) afgehaald en in het huis van Bella's ouders (wat werkelijk een paleis bleek te zijn) opgegeten. Na een goede nachtrust zijn we de volgende ochtend in de auto gestapt en de berg opgereden naar Taman Hutan Raya. Dit bleek een vrijetijdspark te zijn. Hier kon je door een prachtig aangelegde en goed onderhouden park  struinen, genieten van life-muziek en, tegen betaling, allerlei activiteiten ondernemen. Na een paar uur hadden we alles wel gezien en zijn we teruggereden naar de stad. Hier zijn we nog eventjes een winkelcentrum ingedoken en later uitgeblust weer terug naar ons logeeradresje gegaan. Maandagochtend zijn we op tijd opgestaan en weer de auto ingestapt. Deze keer om naar een bekend uitkijkpunt hoger in de bergen te gaan. Het laatste stukje omhoog konden we niet met de auto doen en hebben we achterop brommertjes gereden. Aangezien de toegangsprijzen tot deze plek weer afhankelijk zouden zijn van hoe blond je haar is en hoe blauw je ogen zijn, werd ik zorgvuldig ingepakt (zie foto's) en moest ik maar even op de achtergrond blijven terwijl Bella de tickets kocht: GELUKT! - geen rip-off prijs voor mij deze keer :)) Bij het uitzichtpunt aangekomen hadden we een heel mooi zicht over de omringende bergen en het dal beneden ons. Gelukkig was het niet mistig en was het abnormaal rustig (doordat het de eerste werkdag na de vakantie was), zodat we alles rustig konden zien. We zijn vervolgens verder afgedaald naar een verlaten kampeerplaats en zijn daarna weer terug geklommen naar de entree. Deze korte, maar stijle klim was behoorlijk vermoeiend in de Indonesische hitte. Weer boven aangekomen hebben we het stuk dat we eerder met de brommers zijn bekommen, te voet afgedaald. Ook hier weer hadden we een prachtig uitzicht en zagen we leuke taffereeltjes in het boerendorpje dat we passeerden. Eenmaal bij de auto aangekomen zijn we weer afgedaald naar Bandung, hebben we wat gegeten in een foodmarket en zijn Yvonne en ik, na een afscheidsknuffel, weer in de trein gestapt naar Jakarta. Volgende week zullen we Bella en Evi weer zien als zij naar Jakarta komen!

Vandaag was onze eerste dag op de afdeling Oral Medicine. Het was eerst even zoeken waar we nou moesten zijn, maar om 9.00 uur hadden we dan eindelijk onze contactpersoon binnen deze afdeling gevonden. Zij legde ons uit dat Oral Medicine eigenlijk bestaat uit drie verschillende compartementen: geïntegreerd in het studentonderwijs bij Integrasi, het residentonderwijs en een kliniek binnen het Cipto ziekenhuis. Ze vertelde ons ook dat de afdeling niet erg groot was en dat er, vooral in deze periode, weinig patiënten zouden zijn i.v.m. de recente Ramadan-periode. Ons schema was nog niet gemaakt en zij zou daarmee aan de slag gaan. Vandaag stond er één patiënt gepland bij de residents. Deze patiënt bleek orale herpes te hebben en had o.a. verschillende pijnlijke zweren in de mond. Na deze patiënt gezien te hebben, mochten we weer teruggaan naar Integrasi en de studentbehandelingen daar verder bijwonen (net zoals in de eerste twee weken van onze uitwisseling).

Tenslotte hebben we nog kennis gemaakt met het personeel van de afdeling Oral Medicine. Het hoofd van de afdeling heeft ons uitgenodigd op de bruiloft van zijn dochter die a.s. zondag in Jakarta plaats zal vinden. Erg gaaf dat we zoiets bij mogen wonen! Nu kunnen we ons druk gaan maken welke kleren we hiernaartoe aan moeten trekken...

Jullie zijn weer up-to-date! Tot de volgende keer!!

Liefs,

Yvet

1. Mam:
    4 juli 2017
    Zo te lezen was dit weekend een goedmakertje van vorige week. Leuk dat jullie zo'n leuke zussen ontmoet hebben die precies de weg en de interessante plekjes weten te vinden. Ik had verwacht dat het tandartsbezoek na de Ramadan wel op zou lopen, niet dus. Maar ja, jullie kunnen je nu verheugen op een echte Indonesische trouwpartij! Gaaf!