Op naar de tweede helft!

12 juni 2017 - Jakarta, Indonesië

Hallooo :)

De eerste helft van onze uitwisseling met Universitas Indonesia zit er alweer op! Wat gaat de tijd hier toch als een tierelier...

Afgelopen weekend hebben wij ons niet hoeven vervelen. Vrijdagavond zij we met twee vrienden saté gaan eten in een nabij gelegen restaurant. Daarna hebben we met z'n vieren kaartspelletjes gespeeld in ons appartementje.

Zaterdagochtend zijn we rond 11.00 uur vertrokken naar Kota Tua, de oude binnenstad van Jakarta (Batavia). Hier hebben we een volle dag rustig besteed. We hebben een tweetal musea bezocht (historisch museum en een wayang (traditionele poppen) museum). Na het wayang museum werden we door medewerkers meegenomen na een poppenmaker. Deze vertelde ons enthousiast over zijn ambacht en bood - natuurlijk - poppen te koop aan. Als echte Hollanders hebben wij hem vriendelijk bedankt #kijken-kijken-niet-kopen. Vervolgens zijn we te voet naar de haven gelopen. Hier was echter niet zoveel te doen, dus hebben we daar rechtsomkeer gemaakt. Weer terug op het grote plein gekomen zijn we op paaltjes neergestreken en hebben we genoten van de levendigheid om ons heen. Na 16.00 uur komt het plein echt tot leven. De mensen beginnen zich dan klaar te maken voor het breken van het vasten (17.45 uur) en komen dan de straat weer op. Straatartiesten komen te voorschijn, verkopers stellen hun waar te koop en bieden hun diensten aan. Voor 16.00 uur is het gedurende de Ramadan overal erg rustig. Het grote plein is dan zo goed als leeg, terwijl het buiten de Ramadan-periode haast niet begaanbaar zou zijn door de drukte. Na een hapje te hebben gegeten, hebben we de taxi besteld en zijn we (uitgeteld) terug naar het appartement gegaan.

De volgende ochtend (zondagochtend) ging onze wekker weer vroeg (07.45 uur). We hadden met Andre afgesproken om samen naar Taman Mini Indonesia te gaan. Dit is een groot park waarin de verschillende subculturen met hun bouwstijlen en gebruiken zijn nagebouwd. Hier was het natuurlijk weer erg rustig door de Ramadan. Ook waren er helaas veel gebouwen gesloten hierdoor, en werden voorstellingen niet gegeven (wat we natuurlijk nergens van tevoren hadden kunnen lezen). Na enige tijd met z'n 3'en door het park te hebben gelopen, werden we vergezeld door vier andere vrienden. Zij hadden een auto mee, wat het verplaatsen door het park een stuk eenvoudiger maakte. We hebben nog een rondje boven het park met de kabelbaan gemaakt, en zijn vervolgens naar de pizzahut gegaan om het vasten te breken (welke wij natuurlijk allang verbroken hadden). 's Avonds laat kwamen we doodmoe weer terug op ons appartement en zijn we meteen ons bed in gedoken.

Vandaag was onze eerste dag in het referentieziekenhuis (Cipto Hospital). Vannochtend hebben we allereerst een werkgroep bijgewoond waarin wetenschappelijke artikelen besproken werden. Daarna hebben we kennis gemaakt met de medewerkers, artsen in opleiding (aio's en studenten van de afdeling orale chirurgie van het Cipto ziekenhuis. Dit bleek een erg leuke en toegankelijke groep mensen te zijn. Tot 15.00 uur hebben wij vervolgens meegekeken met kleinere chirurgische ingrepen op de polikliniek. Aanstaande vrijdag mogen we (hoogstwaarschijnlijk) een grotere operatie bijwonen. Dit is een privilege, want normaal gesproken is het niet toegestaan voor studenten om zich in een operatiekamer van het Cipto-ziekenhuis te begeven. Na nog even gezellig te hebben nagekletat en een dinerafspraak te hebben gemaakt voor aanstaande donderdag, zijn we, met knorrende magen, weer teruggegaan naar ons appartement (10 minuutjes lopen).

En nu zijn jullie weer helemaal up-to-date. Tot snel!

Liefs, Yvet

1. Mam:
    12 juni 2017
    Hoi Yvet, we keken al weer uit naar het volgende verhaal; altijd mooi om te lezen/volgen. Zo te zien is het weekend met vrienden weer goed besteed. Fijn om te horen dat er ook op Cipto Hospital direct weer een klik is met alle betrokkenen; hopelijk een stageplek met veel interessante cases. Liefs ... Xx
  2. Oma Somers:
    15 juni 2017
    Hallo dames,

Hoe is het daar?
    Ik heb gezien dat jullie geen honger hoeven te leiden, als ik zo die tafel bekijk.
    Ik hoop dat jullie het heel leuk hebben, maar ben stiekem toch wel blij dat je over twee maandjes weer terug komt. Oma telt de dagen tot je terug komt al af.

Heel veel groeten,
    Van Oma en Jessie
    Kusjes
    Xxx
  3. Yvonne en Yvet:
    20 juni 2017
    Oh haha! Nu zie ik pas jullie reacties en zie ik dat oma mij inderdaad een berichtje heeft achtergelaten! Ik dacht dat ze over de mail bedoelde! Maar klopt, honger hoeven we hier niet te lijden. Jammer alleen dat alles hier gefrituurd is of er bergen suiker of chilipepers in gegooid worden :/ ik ben het eten in Nederland nóg meer gaan waarderen ;) En we vermaken ons hier inderdaad goed. Van mij mag deze trip nog wel even duren! Al
    Kijk ik wel echt uit naar het reizen naderhand ☺️ Erg leuk trouwens dat jullie zo nu en dan een berichtje achterlaten. Ik vind het leuk om ze te lezen :) Weten we ook direct dat we de blog niet voor Jandoedel schrijven.

Xx Yvet